En stor skara lysande män och några inklämda kvinnor i klänning: En diskursanalys av läromedel i historia

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Den här uppsatsen är en genuskritisk analys av läromedel i historia för gymnasiet. Studien har ställt frågan hur Yvonne Hirdmans två genusprinciper produceras och reproduceras i historieboken Alla tiders historia 1b. Genusprinciperna innebär (1) att kvinnliga och manliga normer särhålls samt (2) att den manliga normen överordnas den kvinnliga normen. Metoderna som tillämpas är Norman Faircloughs kritiska diskursanalys samt kvantitativ innehållsanalys. Resultatet visar hur de två genusprinciperna alltigenom produceras i det studerade materialet. Kvinnor och män beskrivs som dikotomier genom att tilldelas olikartade attribut och egenskaper. I beskrivningarna ges dessutom en bild av mannen som överordnad kvinnan. Vidare skildrar boken genomgående historien ur ett manligt perspektiv. Kvinnor utgör endast 9 % av alla namngivna i boken och är placerade i textens mindre framträdande delar. Resultatet består också i att, utifrån de teoretiska utgångspunkterna, förklara hur genusprinciperna reproducerar könsnormer samt vidmakthåller samhällets maktstrukturer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)