Strategier för effektivare materialförsörjning vid Scania
Axlar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Examensarbetet är utfört på uppdrag av logistikavdelningen på Scania Axlar i
Falun. I Falun sker tillverkning av alla fram-, bak-, stöd- och kardanaxlar
till hela europaproduktionen av Scanias lastbilar och bussar.
Efterfrågan på Scanias produkter är för närvarande mycket god och volymerna
förväntas öka ytterligare under kommande år. Detta ska ske genom en
kombination av en större världsmarknad på tunga lastbilar och högre
marknadsandelar för Scania. Denna produktionsökning får givetvis även
genomslag på volymerna som produceras på Scania Axlar. Utmaningen för
logistikavdelningen ligger i att förenkla och effektivisera sina processer
för att klara av de volymökningar som väntas. Syftet med examensarbetet är
att för logistikavdelningen ta fram standarder och metoder för att
effektivisera materialförsörjningen, det vill säga flödet av
förbrukningsartiklar till produktionsline.

Under projektets gång identifierades att den största
effektiviseringspotentialen låg i att förbättra truckförarnas arbetssätt.
Det arbetssätt som de använder idag består till stor del av ett flertal
arbetsuppgifter som måste utföras och som upptar en relativt stor andel av
truckförarnas arbetstid men som inte tillför något slutvärde för kunden.
Utöver det upptar dessutom ren väntetid en betydande andel tid. Om dessa
arbetsuppgifter kan undvikas och väntetiden minskas minskar slöseriet i
processen och effektiviteten ökar. Detta projekt har arbetat fram två olika
förslag på alternativa arbetsmetoder för truckförarna just för att uppnå
detta och effektivisera materialförsörjningsprocessen. Dessa arbetssätt
testades sedan i skarpt läge på en produktionsline.
Testen visar att båda arbetssätten som har tagits fram leder till en
effektivisering av materialförsörjningen. Det första
arbetssättet, ”Uppgiftsbaserad arbetsindelning”, bedöms dock ha allt för
stora brister för att i dagsläget kunna rekommenderas till Scania. Utifrån
de brister som upptäcktes så togs det andra arbetssättet, ”Områdesbaserad
arbetsindelning”, fram.
Även detta arbetssätt har ett fåtal brister men om dessa kan avhjälpas kan
arbetssättet med relativt enkla medel implementeras och upprätthållas. Detta
skulle leda till en avsevärd effektivisering jämfört med dagens arbetssätt.
Främst reduceras mantimmar, men även kapitalbindning och ytbehov
effektiviseras.

Projektduon rekommenderar Scania att i ett första steg
implementera ”Områdesbaserad arbetsindelning” för materialförsörjningen. Då
fås ett standardiserat arbetssätt som till en betydande del stödjer Scanias
produktionssystem och väl uppfyller syftet med projektet, det vill säga en
effektivisering av materialförsörjningen. Arbetssättet bör dock successivt
omarbetas efter implementeringen. Det som framförallt ska eftersträvas är
att med bibehållen flexibilitet kunna dra nytta av truckförarnas
erfarenheter, men samtidigt styra upp dessa hårdare genom tydligare
arbetsbeskrivningar för att uppnå ett mer standardiserat arbetssätt för
ytterligare effektivisering.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)