Förtroendefaktorer för läkemedelsförsäljning på Internet

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Sammanfattning Uppsatsen är en studie vars syfte är att analysera hur centrala faktorer för upprättande av förtroende för läkemedelsförsäljning via Internet kan beskrivas, samt hur kunskap om dessa faktorer kan stödja design av förtroende med tanke på e-handel med läkemedel.Arbetet baseras på teoristudier samt en kvalitativ empirisk undersökning med hjälp av intervjuer. I teorin definieras begreppet förtroende samt ställs i förhållande till kundrelationer och Internet. Vidare presenteras olika förtroendepåverkande faktorer för e-handel för att slutligen ge en bild av MoTec modellen. Den empiriska undersökningen avgränsades till att intervjua Apotekets personal som arbetar eller på något sätt har bidragit till utvecklingen av Internetförsäljning av läkemedel. Slutsatser som drogs är att MoTec, efter en viss modifiering och komplettering, kan användas till att beskriva de faktorer som är viktiga för läkemedelsförsäljning online. De mest väsentliga förtroendepåverkande faktorerna för Apoteket är tiden, anseende/varumärke, gränssnitt, information, säkerhet och integritet. Genom att tänka på och använda dessa faktorer på rätt sätt, finns det stor möjlighet till att kundens förtroende för läkemedelsförsäljning online verkligen uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)