Implementering av barnkonventionens artikel 31 vid svenska folkbibliotek

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Teologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med den här undersökningen är att bidra till en fördjupad förståelse av implementering av FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Detta har genomförts genom en undersökning av implementering av barnkonventionens artikel 31 i barnverksamheten vid sex svenska folkbibliotek och av hur tre särskilda faktorer: handlingsfrihet, ansvarighet och resurser, som valts med utgångspunkt i närbyråkratperspektivet, påverkat implementeringen. En kvalitativ, intensiv, få-fallsundersökning har genomförts. Undersökningens material omfattar intervjudata som samlades in genom kvalitativa halv-strukturerade forskningsintervjuer med utbildade bibliotekarier som arbetar vid olika folkbibliotek och av utvalda styrdokument som reglerar de olika bibliotekens verksamheter. Ett huvudsakligt resultat i undersökningen är att de folkbibliotek som ingick i undersökningen har gjort ett omfattande arbete med att implementera barnkonventionens artikel 31 och att barnets rätt till deltagande i det kulturella och konstnärliga livet och uppmuntrandet av tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter för kulturell och konstnärlig verksamhet samt för rekreations- och fritidsverksamhet är aspekter av artikel 31 som särskilt tydligt kan relateras till och har kommit till uttryck i de olika bibliotekens verksamheter. Ytterligare ett huvudsakligt resultat är att de tre faktorerna handlingsfrihet, ansvarighet och resurser tydligt har påverkat implementeringen vid de folkbibliotek som ingår i undersökningen. Ansvarighet och handlingsfrihet påvisades vara faktorer som främst har möjliggjort implementeringen medan tillgången till resurser påvisades vara en faktor som både kan möjliggöra och hindra implementeringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)