Smarta upplevelser inom regional turism och destinationsutveckling : En fallstudie av nuläge och möjligheter kring teknisk mediering och turistupplevelser i Nyköping
Sammanfattning: Denna uppsats beskriver smart turism, undersöker utvecklingsmöjligheter på tekniskt medierade upplevelser och framställer en fallstudie av Nyköping som turistdestination med ett inbäddat fall Nyköpingshus. Studien baseras på en empirisk forskningsstrategi med kvalitativa undersökningsmetoder. Angreppssättet har en explorativ karaktär med fem olika kvalitativa datainsamlingstekniker. Studiens ramverk tar form i tre kompletterande perspektiv – leverantör, tjänst och konsument. Syftet med studien är att bidra med ny kunskap om smart turism och utvecklingsmöjligheter med tekniskt medierade upplevelser. Undersökningen skapar en helhetsbild av Nyköpings och Nyköpingshus nuläget och avslutar med ett nyläge samt identifierar hur smart turism i samband med tekniskt medierade upplevelser kan stödja nytt värdeskapande hos konsumenterna på en turistdestination. Undersökningen visar att smart turism beskrivs som ett paraplybegrepp som omfattar alla integrerade insatser på en turistdestination för att samla in, forma och kontrollera data som kommer från fysisk infrastruktur, sociala kontakter, statliga eller verksamhetskällor och mänskliga sinnen. För att utveckla en framgångsrik smart turistdestination krävs det tillgång till nödvändiga resurser och besökarnas engagemang genom tekniskt medierade upplevelser. De värdehöjande faktorerna av smarta turistupplevelser som ökar vinsten och prestige för destinationen är turistattraktioner, tillgänglighet, faciliteter, aktiviteter och tillhörande tjänster som medieras genom teknik. Den genomförda studien påvisar att Nyköping och Nyköpingshus har alla förutsättningar att bli ”smartare” i samband med tekniskt medierade turistupplevelser som skulle gynna alla parter – både turister och turistdestinationer.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)