Klädkoder: en analys om nyhetsankarnas kläder på SVT1 och Tv4

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Ett nyhetsankare är en person som dagligen rapporterar nyheter till oss genom tv-rutan och för att tv-tittarna ska ta in det som sägs krävs det att nyhetsankaret kommunicerar till dem på ett tydligt sätt. Kommunikation styrs inte bara av det man säger i ord, utan också genom icke verbala faktorer som till exempel tics, ansiktsuttryck och utseende. Kläder är ett icke verbalt kommunikationsmedel som man medvetet kan styra genom att välja vad man har på sig.
Syftet med den här undersökningen är att ta reda på om SVT1Rapport och Tv4Nyheterna följer några specifika riktlinjer för att anpassa klädseln till ett nyhetsformat. Vi vill undersöka vilka faktorer i kläderna som påverkar kommunikationen mellan nyhetsankaret och tv-tittaren samt jämföra om klädseln skiljer sig åt beroende på vilken kanal man tillhör.
För att få underlag till vår forskning kommer vi att samla in det empiriska materialet genom att först göra intervjuer med SVT1 och Tv4s stylister. Därefter genomförs en semiotisk bildanalys där vi under två veckor samlar vi in, analyserar och jämför stillbilder som vi plockar ut från Svt1 Rapport och Tv4 Nyheternas sändningar. Komponenterna vi utgår ifrån är klädernas färg, modell och mönster.
Resultatet av undersökningen visar att nyhetsankarnas klädsel är strikt styrd av kanalernas riktlinjer och policys. Främst handlar direktionerna om att kläderna inte får ta för mycket fokus, då syftet för nyhetsankaret är att förmedla redaktionens information. De faktorer som kan göra att kläderna drar till sig för mycket fokus är sammanfattningsvis; varma och starka färger, mycket hud som innebär urringat, kortärmat och uppknäppt överdel samt att bära modeller som tv-tittaren inte är van att se i nyhetssammanhang.
Huruvida nyhetsankarna är klädda skiljer sig något beroende på vilken kanal de tillhör. SVT1 använder sig av en klassisk klädkod med mer stilrena modeller och kalla dämpade färger, medan Tv4 har en mer skiftande klädsel och använder sig av varma färger för att lyfta fram deras kanalprofil.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)