Att skapa en bättre vardag för de många anställda

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Att skapa en bättre vardag för de många anställda Seminariedatum: 2014-01-17 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Valentina Chan, Björn Eng, Maher Hamid, Zuher Kiswani. Handledare: Rikard Larsson Nyckelord: Engagemang & Typ I I, Teori X & Y, Karriärmodellen, Principal- Agentteorin, Inre och yttre belöningar Syfte: Syftet är att undersöka vilka utvärderingsfaktorer och belöningar som främjar engagemang hos detaljhandelspersonal med olika drivkrafter och karriärinriktningar. Metod: En enkätbaserad enfallsstudie genomfördes på ett större detaljhandelsföretag, vilken kompletterades med kvalitativa intervjuer. Resultatet analyserades med hjälp av statistiska analysverktyg för att söka hypotesstöd i datamaterialet. Teoretiska perspektiv: Med utgångspunkt från olika utvärderings- och belöningsteorier såsom Kerr’s utvärderingsproblematik, Agentteorin, teori X & Y, typ X & I, avser vi att studera hur de främjar engagemang från ett karriärbaserat perspektiv. Empiri: Studier (Gallup, 2013) visar att endast 16% av svenskarna är engagerade i sina arbeten. Eftersom detaljhandelspersonal ofta har direktkontakt med kunden så är engagemang inom detaljhandeln betydelsefull och därför är den undersökta populationen IKEA Helsingborgs säljare. Resultat: Undersökningen fann stöd för hypoteserna beträffande Kerr, Pink och Karriärmodellen i undersökningsurvalet, samtidigt som hypoteserna för Agentteorin och McGregor saknade stöd. De genererade resultaten är möjligen kontextberoende vilket i sig visar på frågans komplexitet. Engagemang visar sig vara fullt möjligt att skapa via välavvägda utvärderingar och belöningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)