Svenska som andraspråk och svenska - En jämförande studie av ämnena

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Elin Glamheden; [2010-06-24]

Nyckelord: svenska som andraspråk; svenska; läromedel;

Sammanfattning: Uppsatsen består av en jämförelse mellan ämnena svenska som andraspråk (SVA) och svenska. I jämförelsen ställs styrdokument och läroböcker emot varandra samt att lärare i båda ämnena uttalar sig kring dem. Syftet är att se vad som förenar och skiljer ämnena åt, att undersöka varför det finns två ämnen samt att se hur en framtid kan se ut för ämnena. Litteraturgenomgången rör ämnenas historia och praktiska upplägg. Ett avsnitt handlar om att befinna sig på nästan infödd nivå och vad som utmärker den. I uppsatsen belyses även hur det kan vara att vara flerspråkig i den svenska skolan och hur undervisningen kan se ut i SVA. Innan styrdokumenten analyseras kommer även ett avsnitt om attityderna till SVA, vilka ofta är negativa från dem som inte läser ämnet medan de som gör det uppskattar det. Materialet är empiriskt och undersökningen består av fyra intervjuer med lärare i svenska och SVA. Lärarna arbetar på tre olika skolor i tre olika städer. Resultatet visar att både liknande och skilda meningar om ämnena. De flesta är överens om att ämnena bygger på samma upplägg, liknande teman och att eleverna strävar efter samma mål. Meningarna går isär när det handlar om varför det finns två ämnen och vem som ska läsa vilket ämne. I fråga om ämnets framtid har lärarna också olika tankar då några är nöjda med ämnet som det ser ut idag, medan några kan se hur ämnet kan förbättras. Läroböckerna som tas upp och analyseras i uppsatsen är fyra stycken och de har alla en unik stil, vilket gör dem något svåra att jämföra. Dock syns en mer omfattande grammatikdel i SVA-böckerna samt att de har övning i uttal, vilket inte svenskböckerna har. I övrigt tar alla böckerna upp texter som kan passa båda ämnena och har också övningar som kan gå över ämnesgränserna. Som det ser ut idag är SVA både ett hinder i intergeringen av de flerspråkiga eleverna samtidigt som det är en hjälp från segregering. SVA låter dels eleverna utveckla sitt språk för att komma in i samhället bättre och dels separeras de ifrån övriga elever. I framtiden kan ämnena utvecklas till att gå närmare varandra och eventuellt integreras helt så att SVA som eget ämne försvinner. Skolan kan också utnyttja lärarresurserna bättre så att både svensklärare och SVA-lärare arbetar tillsammans med klassen. Ämnena kan även fortsätta vara uppdelade i två, med språkligt sett en svagare och en starkare grupp oavsett om man är flerspråkig eller har svenska som modersmål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)