Kommunikation i Norrköpings kommun - En fallstudie av krisen under Bråvalla Festival 2014

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: Linda Åkerman; [2017]

Nyckelord: Kriskommunikation; kommun; sociala medier; Facebook;

Sammanfattning: Idag lever vi i ett digitalt samhälle där det tidvis uppdagas kriser av olika slag. På grund av att medborgare jämt och ständigt kan bevaka, sprida och dela information med varandra, har allt fler kommuner valt att arbeta med sociala medier vid kris. Denna studie syftar därför till att kartlägga hur en svensk kommun arbetar med Facebook i sitt kriskommunikationsarbete. Studien visar att en kommuns syfte med att i kristider finnas på Facebook kan vara att snabbt nå ut till intressenter med krisinformation. En kommun måste inte nödvändigtvis kommunicera med en specifikt uttalad målgrupp via kanalen utan kan istället där försöka nå så många intressenter som möjligt. Före en kris kan en kommun publicera Facebookinlägg som är av varnande och uppmanande karaktär. En kommun kan också arbeta aktivt med att förebygga kriser. Under en kris kan en kommun publicera Facebookinlägg av instruerande karaktär för att lugna intressenter. En kommun kan under en kris också försöka förhindra ryktesspridning genom att själv se till att vara aktiv och ständigt gå ut med trovärdig information. Efter en kris kan en kommun publicera Facebookinlägg för att ge så kallad övrig information till intressenter. En kommun kan också dra flera lärdomar av en avklarad kris. Ett exempel på en sådan är att sociala medier öppnar upp för så snabb kriskommunikation att de interna riktlinjerna inte alltid räcker till. Avslutningsvis finner studien flera fördelar och nackdelar med att som kommun arbeta med kriskommunikation på Facebook.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)