En min säger mer än tusen ord : En observationsstudie med fokus på hur semiotiska resurser används inom nybörjarundervisning på elbas

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att utforska hur lärare designar undervisningen för nybörjarelever på elbas. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur pedagogiska situationer skapas och vad som kan påverka en lärares lektionsutformande.  Den tidigare forskning som presenteras handlar om hur en pedagog formas och bakgrunden till en pedagogisk identitet. Denna studie utgår från ett designteoretiskt perspektiv med videoobservation som metod. Tre elbaslärare observeras vid ett lektionstillfälle i sin egen undervisningsmiljö. Resultatet presenteras i fyra kategorier med fokus på användandet av semiotiska resurser: materiella resurser, auditiva resurser, visuella resurser och multimodalt användande av semiotiska resurser. I diskussionen jämförs resultatet med tidigare forskning och litteratur från bakgrunden. Det dras även några slutsatser, såsom vikten av visuella resurser i undervisningen och omfattningen av semiotiska resurser som lärarna använde. Avslutningsvis beskrivs arbetets betydelse samt hur det kan användas i fortsatt forskning.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)