Strategins påverkan på tillväxt – en fallstudie av Fitness 24Seven

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Skapa förståelse för hur Fitness 24Sevens affärsidé och strategi har påverkat dess snabba tillväxt och utveckling. Utifrån denna förståelse ämnar vi diskutera vilka faktorer företaget bör beakta för fortsatt tillväxt. Metod: Vi har utifrån en deduktiv ansats gjort en kvalitativ fallstudie. Vi har använt oss av primärdata från intervjuer, enkäter och observationer samt sekundärdata från litteratur, artiklar, årsredovisningar och elektroniska källor. Teoretiska perspektiv: Vi har skapat en teoretisk referensram i vilken vi utgår från teorier som behandlar affärsidé, serviceföretag, nyföretagande, strategi och tillväxt. Empiri: Empirin består av den primär- och sekundärdata som samlats in för ändamålet. Resultat: Fitness 24Seven har från början haft en tydlig idé, att driva fitnessanläggningar av hög standard till ett lågt pris, vilken har genomsyrat hela deras strategi. En viktig faktor i deras framgång är att de var först på marknaden med sitt unika erbjudande. Samtidigt har de hela tiden haft en strategi som inneburit expansion samt en vilja att växa vilket sammantaget har skapat deras snabba tillväxt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)