Lekbar, lärbar, hållbar : att utforma ett dialogverktyg för kvalitetsbedömning och utveckling av förskolegårdar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Utomhuslek har visat sig vara viktig för barns utveckling. Men då städerna förtätas återstår allt färre allmänna platser där barn kan vistas på sina egna villkor. Därmed ställs högre krav på skol- och förskolegårdar att fylla barns behov. För att möta nya krav och omständigheter lanserade Boverket år 2015 ett allmänt råd som ska specificera de lagkrav som ställs på kvalitet i utemiljön kring skola och förskola. Även en vägledning publicerades som ska tjäna till kunskap och inspiration kring hur barns utemiljöer kan planeras, utformas, skötas och förvaltas. Dessa åtgärder blev startskottet för flera svenska kommuner att bearbeta nationella mål och riktlinjer till lokala förutsättningar. Detta examensarbete inom landskapsarkitektur har tagit avstamp i det arbete som sker i projektet Hållbara Utemiljöer som bedrivs i Nacka kommun utanför Stockholm. En av målsättningarna i projektet Hållbara Utemiljöer är att utveckla ett lokalt anpassat planeringsverktyg. Denna fråga undersöks i examensarbetet genom utvecklingen av verktygsprototypen Lekbar, Lärbar, Hållbar som förkortas LLH. I uppsatsen redovisas processen att ta fram LLH i fem steg. I varje steg dras slutsatser som leder vidare i processen. Steg 1: Utvärdering och test av befintliga verktyg blev till underlag för ett program för vidare utveckling av en verktygsprototyp. Steg 2: En litteraturgenomgång för att ta reda på vad forskningen visat vara viktiga funktioner och kvaliteter på förskolegårdar. Detta ledde till 13 begrepp som utgjorde grund för LLH. Steg 3: Tankar och idéer testades och sattes ihop till en verktygsprototyp i form av en matris med påståenden om förskolegården för användare att ta ställning till samt en vägledning som förklarar bakomliggande forskning och ställningstaganden. Steg 4: Verktygsprototypen utvärderades genom en workshop. Steg 5: Utfallet av workshopen diskuterades utifrån det program för LLH som togs fram i steg 1. Det skedde också ett uppföljande möte med projektledarna för projektet Hållbara Utemiljöer där möjlig vidareutveckling av LLH diskuterades. I diskussionskapitlet förs ett resonemang kring lärdomar från processen att ta fram en verktygsprototyp. Styrkor och svagheter i valet av metod och genomförande av processen diskuteras utifrån de fem stegen som utgjorde examensarbetet. Vi diskuterar också det ansvar vi har som upphovsmakare till LLH och vår önskan om att få vara en del av processen att vidareutveckla verktygsprototypen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)