Thanks If – a study of marketing in Swedish podcasts

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Sammanfattning: Svenska podcaster har exploderat i popularitet de senaste är en och till följd av detta har också intresset för att nyttja mediet som marknadsföringskanal vuxit. I nuläget saknas konsekventa normer för hur producenter av podcaster och deras sponsorer ska göra när reklambudskapen presenteras. Forskningen inom områ;det är otillräcklig men tidigare studier indikerar att konsumenter upplever marknadsföring i podcaster som relativt trovärdig. Däremot saknas förklaring på hur eller varför marknadsföring i podcastmediet upplevs som trovärdig. För att utforska detta är denna studie utformad som en fallstudie och syftar till att undersöka hur regelbundna lyssnare av Alex och Sigges podcast uppfattar marknadsföringen av varumärket If Skadeförsäkring i podcasten. Datainsamlingen består av fem kvalitativa djupintervjuer. Under dessa uttryckte respondenterna sina tankar och åsikter om podcastmediet, Alex och Sigges podcast och marknadsföringen som sker i den. Slutsatser som dras från studien är att marknadsföringen upplevs som trovärdig och att detta kan bero på att podcastens upphovsmän Schulman och Eklund upplevs som självutlämnande och ärliga i podcasten. Detta i sådan grad att de ibland betraktas som vänner till lyssnaren. Detta, kombinerat med att marknadsföringen av If är integrerat med det övriga innehållet i podcasten, leder till att även If uppfattas som en trovärdig del av podcasten. Rekommendationer som ges för producenter av podcaster med liknande upplägg innefattar att integrera reklambudskapen på ett öppet och ärligt vis. Detta då studiens resultat indikerar att detta leder till bibehållen trovärdighet och ökat tolerans för reklambudskap hos lyssnare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)