LEDARFÖRSÖRJNING - Privat och offentlig verksamhets arbete med intern ledarförsörjning och employer branding

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att kartlägga och jämföra privat och offentlig verksamhets arbete med ledarförsörjning, nu och inför framtiden. Teori: Teoridelen tar avstamp i den del av talent management som berör arbetet med talangpoolen vilken består av högpresterande medarbetare som på sikt kan inta nyckelpositioner i organisationen. För att säkerställa att talangpoolen innehåller tillräckligt med potentiella chefer kan organisationer arbeta på två olika sätt. Dels internt i form av arbete med intern ledarförsörjning och dels externt i form av arbete med employer branding. Metod: En kvantitativ ansats har valts med enkäter som datainsamlingsmetod. Ett bekvämlighetsurval gjordes och enkäten skickades ut till 183 organisationer. Datan analyserades med hjälp av programmet SPSS. Avsnittet redogör även för etiska principer, avgränsningar samt kritik mot metod. Resultat: I resultatdelen besvaras fem frågeställningar som grundas i studiens syfte. Offentlig och privat sektor arbetar ungefär lika bra med employer branding men privat sektor arbetar bättre med den interna ledarförsörjningen. Privat sektor upplever idag större svårigheter med att tillgodose sitt chefsbehov medan offentlig sektor upplever en större oro inför framtiden. Antal verksamhetsår i Sverige samt antal anställda har också setts påverka organisationers möjligheter att tillgodose sitt chefsbehov

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)