InstaGratification : En kvalitativ studie om identitetsskapande på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att beskriva och analysera hur 60-talister samt 90-talister använder sig av Instagram samt hur de ser på online-identitet. De frågeställningar som vi utgått från är: ”Hur liknar samt skiljer sig användandet av Instagram mellan människor födda på 1960-talet mot de födda på 1990-talet?”, ”Om och i så fall hur skiljer användarna mellan sin online-identitet och de personer de är i det verkliga livet?”, och ”Hur liknar samt skiljer sig skapandet av en online-identitet mellan 1960-talister respektive 1990-talister?”   Vi valde att använda oss av semistrukturerade intervjuer. Till teorin valde vi att utgå ifrån ”Youth, identity, and digital media” av David Buckingham, ”Modernitet och självidentitet” av Anthony Giddens, ”Jaget och maskerna” av Erving Goffman, ”Mediekultur, mediesamhälle” av Jostein Gripsrud, ”A networked self” av Zizi Papacharissi samt ”Life on the screen” av Sherry Turkle.   Resultatet pekar på att det inte är så stor skillnad i identitetsskapande mellan generationerna, vi såg snarare fler likheter. Däremot är det större skillnad i själva förhållningssättet till Instagram generationerna emellan. Vi kom fram till att Instagram handlar om att söka bekräftelse samt bekräfta andra användare. Användarna väljer att porträttera sig själva på ett positivt sätt och anser att vardagslivet inte är intressant nog att dela med sig av.   Användarna, oavsett generation, söker InstaGratification.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)