Islamiska Statens propagandakrig : En studie om när propaganda från dåtid möter nutid
Sammanfattning: Uppsatsen har syftat till att undersöka vilka propagandatekniker som Islamiska Staten använt i youtubefilmen Flames of War som kom ut på internet år 2014. Uppsatsen har utgått från tre frågeställningar: - Vilka inslag i filmen kan utläsas som IS propaganda? - Vilken tänkt publik konstrueras av filmens visuella och textuella innehåll? - Vilka likheter finns det mellan IS propaganda och nazisternas propagandatekniker? Uppsatsen utgår från teorier om bild och filmpropaganda som även exemplifieras i en historisk kontext. Dessutom utgör sju propagandaverktyg en viktig del i teoriansatsen. Under avsnittet tidigare forskning har de nazistiska propagandateknikerna presenterats som senare utgjort grunden för komparationen med IS propagandan. Två metoder har använts för att analysera mitt material, dels en idéanalys för att belysa idéerna och handlingarna i propagandan och dels en semiotisk analys för att illustrera de konnotations och denotations nivåerna. Resultatet visar att det finns många genomtänkta inslag i propagandan, där kollektivt skuldbeläggande på en grupp människor och drömmar om ett kalifat utgör två av dessa. Som det framkommer är den tänkta målgruppen till filmen unga potentiella jihadister. De stora likheterna med de nazistiska propagandateknikerna är det ständiga upprepandet av att deras existens är hotat av ett visst folkslag och som därför måste bekämpas. Skillnaderna mellan IS propagandan och de nazistiska propagandateknikerna är transparensen med att en grupp människor måste utplånas, IS är transparenta med sin plan medan nazisterna inte använde detta i sin propaganda. Det kan i slutsatsen konstateras att IS propaganda är både välplanerad och välkonstruerad som också visar att deras höga ambitionsnivå.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)