Hur görs måltiden på den mobila förskolan? : En studie om organisation, interaktion och kommunikativa resurser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Fokus i denna studie har legat på två mobila förskolors görande av måltid. Den mobila förskolans avdelning består av en buss som dagligen rör sig mellan olika platser.  Vi har genom observationer, där vårt främsta verktyg varit videokamera, under fyra dagar undersökt den praktiska organiseringen av lunch- måltiden samt hur pedagoger och barn handlar och interagerar inom de specifika förutsättningar som den mobila förskolan ger.  Som komplement till denna metod har vi även genomfört samtalsintervjuer. Genom transkripter av våra videofilmade datasamlingar analyserades resultatet i relation till organisering och interaktion under måltidssituationen. Våra slutsatser är att måltiden på de två mobila förskolorna trots till synes likadana förutsättningar utformades på olika sätt gällande organisering och deltagarnas möjligheter till interaktion. Pedagogerna på de mobila förskolorna väljer själva hur och var måltiden utformas. Organisering i termer av placeringar av pedagoger och barn och i vilken miljö måltiden genomfördes i visade sig i hög grad ha betydelse för interaktionsmönstren mellan barn och barn samt pedagog och barn. En annan central slutsats av vår studie är att samtliga pedagoger på dessa två mobila förskolor vittnar om att själva bussen inte utgör en optimal plats att genomföra måltiden i. Därför föredrar samtliga att genomföra måltiden ute i naturen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)