Dela lika eller hur många ryms? : En studie om skillnaden mellan delningsdivision och innehållsdivision i läromedel under fem decennier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Division har varit omdiskuterat under en längre period med fokus på de tvådivisionsaspekterna, delningsdivision, innehållsdivision och flertalet divisionsalgoritmer.Syftet med studien är att ge en inblick i hur ett urval av läromedel i matematik för årskurs trebelyst divisionens två olika aspekter under en femtioårsperiod, 1970-2016. Följande frågeställningar besvaras i studien: Hur stor andel av de analyserade läroböckerna består av division och respektiveaspekt Hur är de skriftliga uppgifterna formulerade gällande de två divisionsaspekterna iläroboken? Har instruktionerna i lärarhandledning och lärobok förändrats över tid? Teori i studien är en textanalys och de metoder som använts för att besvaraforskningsfrågorna är en kvalitativ textanalys, en kvantitativ innehållsanalys samt enkomparativ läromedelsanalys. Resultatet visar att delningsdivision är den aspekt som är mestrepresenterad och att formuleringen ”Hur många” inleder huvuddelen av uppgifterna iläromedlen. Instruktionerna har övertid förflyttats från lärobok till lärarhandledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)