Vem Litar du på? : En kvantitativ studie om Influerare och Experters roll inom digital marknadsföring

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Forskningsfrågor: Hur kan konsumentens förtroende för ett varumärke påverkas vid varumärkesexponering via inflytelserika aktörer? I vilken utsträckning skiljer sig influerare och experters påverkan på konsumentens förtroende? Syfte: Studien ämnar öka kunskapen kring fenomenet inflytelserika aktörer inom den digitala sfären och den effekt de har på konsumentens förtroende för exponerade varumärken. Metod: I studien används en kvantitativ metod genom en strukturerad enkätundersökning som både publicerades på digitala plattformar och utdelades fysiskt till personer på Mälardalens högskola. Vidare analyserades svaren via verktyget SPSS. Empiri: Studiens empiriska del som ligger till grund för den deskriptiva analysen består av en enkätundersökning besvarad av 576 respondenter. Sekundära källor har fått stå för merparten av den erhållna informationen om teori och utformandet av enkätundersökningen. Slutsats: Studien visar att för att uppnå en positiv påverkan på förtroende till ett varumärke behöver valet av inflytelserika aktörer styras utifrån budskapet som skall förmedlas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)