Resan över gränserna - vad innebär det att leva i en virtuell värld?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Jag har genomfört en deltagandeobservation i antropologisk anda av MMO-spelet World of Warcraft. Målet var att identifiera och analysera spelares förhållningssätt till de relationer och interaktioner som uppstår i den virtuella världen. Syftet med analysen är att studera och förklara hur de virtuella interaktionerna påverkar livet utanför datorskärmen och vice versa, allt för att bidra till en fördjupad förståelse av spelen. Detta studeras genom ett samhällsekologiskt perspektiv vilket ger en alternativ bild av spelarnas upplevelser i förhållande till befintliga spelteorier. Det ekologiska perspektivet förklarar de ständiga kränkningar av de antagna gränserna som omgärdar de virtuella spelvärldarna genom att uppmärksamma växelverkningen mellan virtuellt och verkligt. Känslor och relationer skapas och utvecklas mellan samhället och spelet, vilket motsäger Huizingas teori om den magiska cirkeln – den teori som initialt etablerar gränserna kring spel. Studien fann att spelkulturen representerar en framträdande arena där kommunikativa och relationsskapande element skapas för spelarna – ett perspektiv som ofta faller utanför den förekommande datorspelsdebatten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)