Lust för bild och skapande : en kvalitativ studie om intresse samt motstånd skapas för ämnet bild

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Hanna Gumowska Wagnås; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Entusiasm eller ointresse - vad är det som förorsakar lust eller motvilja för skapande ämnen? Frågan jag ställer är väldigt omfattande och berör flera samhällsområden. Tid - den historiska och i individens utveckling; Plats - i världen och individrelaterat tillsammans med tillhörande närmiljö, traditioner och relationer, samt individer med sina personligheter. Därför väljer jag att koncentrera mig på fyra ungdomars utsagor, som är minnen från deras viktigaste uppväxtmiljö hemmet och skolan, i samband med frågan om hur de uppfattar lust för skapande i ämnet bild och vad som var lustfyllt i ämnet bild. Denna avgränsning resulterar i en undersökning som är en kvalitativ studie i form av en diskursanalys. Studiens syfte är att undersöka hur vissa myter om lust i sammanhanget bild och skapande framstår som objektiv realitet, objektivt sanna eller omöjliga. Utifrån mina mål med undersökningen valde jag socialkonstruktionistisk teori som studiens teoretiska ram. Denna teoris fundament utgörs av språket som verktyg för ett perspektiv som ser samhället som en helhet, konstruerat av människor i samspel med varandra och där kunskap är situerad och kontextualiserad.Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur elever uppfattar diskursen kring lust för skapande i ämnet bild. Studien ger mig en möjlighet att analysera vad elever menar påverkar deras lust eller motstånd för ämnet bild. Den frågeställningen kompletterar jag med fråga: Vad kan jag som bildlärare göra för att få de ointresserade eleverna intresserade i de kreativa skapandeprocesserna.Undersökningen genomfördes med hjälp av fyra informanters minnesberättelser, där vi tog avstamp i en övning jag som bildlärare genomför med yngre skolbarn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)