Vad anser gymnasieelever om olika undervisningsstilar i Idrott och hälsa? : - En kvantitativ studie av Mosstons 11 undervisningsstilar

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Frida Viol; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers erfarenheter av och uppfattningar om Mosstons undervisningsstilar. Frågeställningar: - Vilken av de 11 undervisningsstilarna har eleverna mest erfarenhet av? - Vilka undervisningsstilar tror eleverna skulle vara roligast? - Vilka undervisningsstilar tror eleverna att de skulle lära sig mest genom? - Vilka undervisningsstilar tror eleverna skulle motivera dem till att lära sig? Metod 151 enkäter samlades in från gymnasieelever. Urvalet i studien var ett bekvämlighetsurval vid val av skolor och ett stickprovsurval vid val av klasser för att få med alla tre år i gymnasiet. Statistikprogrammet som användes var SPSS version 25 för Mac. Signifikansnivå sattes till p <0,05. Först genomfördes deskriptiva analyser på all data. Då datan var ordinal och antalet deltagare få, behövde ett icke-parametriskt test göras och därför valdes Friedmans tvåvägs analys av variation. Vid en signifikant skillnad gjordes ett Wilcoxon teckenrangtest för att se mellan vilka stilar det fanns en signifikant skillnad. Resultat Eleverna hade mest erfarenhet av den så kallade övningsstilen och minst erfarenhet av självlärande stilen. Roligast trodde eleverna att övningsstilen skulle vara, medan den utforskande upptäckarsstilen skulle vara minst rolig. Mest lärorik och motiverande tyckte eleverna att övningsstilen skulle vara medan den självlärande stilen framstod som minst lärorik och motiverande. Slutsats Det krävs fler studier av ämnet undervisningsstilar och då gärna av kvalitativ karaktär, där följdfrågor kan ställas till eleverna för att få svar på varför övningsstilen uppfattas som roligast, mest lärorik och mest motiverande. En slutsats från studien är att det inte går att avgöra om resultatet har att göra med att eleverna har mest erfarenhet av övningsstilen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)