Utomhus eller Inomhus?: Den fysiska miljöns betydelse för interaktion och innehåll i organiserade aktiviteter på förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunkation och lärande

Sammanfattning: Den fysiska miljön har en stor betydelse för innehållet i en aktivitet. Genom att observera och analysera aktiviteter i olika inomhus och utomhus miljöer kan man få en bild av hur miljön påverkar barnens interaktion och aktivitetens innehåll. Syftet med arbetet har varit att öka kunskapen om hur innehåll och interaktion i organiserade aktiviteter påverkas om aktiviteten genomförs utomhus eller inomhus. För att besvara de två forskningsfrågorna om vilka aspekter i miljön som påverkar den organiserade aktiviteten och hur miljön påverkar barnens samspel och interaktion, har vi filmat fyra olika organiserade aktiviteter på fyra olika förskolor. Två av aktiviteterna genomfördes utomhus och två inomhus, detta för att kunna göra en jämförelse mellan de olika miljöerna och kunna studera den fysiska miljöns betydelse.
Resultatet av studien har framkommit genom analys av olika skeenden med relevans för forskningsfrågorna. Utomhus hade barnen större utrymme och därför tog de inte lika mycket kroppslig kontakt med varandra som de gjorde inomhus. Barnen fick använda mer varierat material under utomhusaktiviteterna än under inomhusaktiviteterna och materialet utomhus användes med mer fantasi än materialet inomhus. Under inomhusaktiviteterna använde barnen sin finmotorik i högre grad medan de använde mer grovmotorik utomhus.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)