En fallstudie av Make UP Store - Hur man bygger upp ett starkt varumärke på kort tid

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Författare: Magnus Forsström; Lisa Jansson; [2008]

Nyckelord: Varumärkesuppbyggnad;

Sammanfattning: I dagens konkurrensutsatta värld, med snabba teknologiska förändringar är inte en överlägsen produkt längre en garanti för ett företag att nå framgång. Dagens företag måste istället bygga upp starka, konkurrenskraftiga och differentierade varumärken för att lyckas på marknaden. Detta har resulterat i att varumärket med dess emotionella värden och symboliska mening, har blivit det allra viktigaste konkurrensmedlet för företagen. Varumärket har därigenom under de senaste decennierna gått från att vara en del i marknadsföringsprocessen till att bli den klart viktigaste komponenten för företagen. Vikten av att bygga upp starka varumärken är en utveckling som kommer att fortsätta öka i framtiden. Det ställs därför höga krav på dagens företag som på kort tid vill bygga upp ett starkt och framgångsrikt varumärke. Vårt syfte med studien är att undersöka hur den varumärkesuppbyggande processen egentligen går till vid byggandet av ett starkt varumärke. Detta resonemang mynnar ut i vår problemformulering: Vad krävs för att på kort tid bygga upp ett starkt varumärke inom en etablerad bransch? Denna studie är genomförd med en kvalitativ metod, där en deduktiv forskningsansats har använts. Undersökningens upplägg har varit av intensiv karaktär i form av en fallstudie. Det empiriska resultatet grundas på fyra telefonintervjuer med ett företag, verksamt inom kosmetikabranschen. Intervjurespondenternas positioner i företaget var pressansvarig, produktutvecklings och inköpsansvarig, butikschef samt en butiksanställd. Studiens resultat visade att det är av stor vikt att företag bygger upp en stadig grund att arbeta utifrån vid byggandet av ett starkt varumärke. Denna grund består av olika delar såsom en stark vision som alla i organisationen kan sträva mot, en välutvecklad handlingsplan, goda kunskaper inom verksamhetsområdet, förmågan att hålla fast vid organisationens kärnvärden, märkesinnehavarens lojalitet till varumärket samt en vilja att hela tiden våga gå sin egen väg. Studien har även påvisat att faktorer som symbolismens roll, det unika i varumärket och förmågan att placera varumärket i kundens medvetande, är viktiga beståndsdelar vid denna process. Studien visade även hur viktigt det är att på ett fördelaktigt sätt förmedla ut varumärkets budskap och existens till konsumenten. Om ett företag lyckas att kombinera dessa faktorer kan det resultera i att man på kort tid kan bygga upp ett starkt varumärke i en etablerad bransch.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)