Hållbar hästhållning på naturbruksgymnasier : nuläge och utvecklingsmöjligheter i undervisningen, med fokus på näringsläckage från hagar

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Soil and Environment

Författare: Maja Bladh; [2018]

Nyckelord: övergödning; utbildning; elever; rasthagar; beteshagar; fosfor;

Sammanfattning: Övergödningen i Östersjön är ett stort problem. Alla länder runt om detta hav behöver gemensamt jobba för att minska övergödningen för att i sin tur främja ett livskraftigt ekosystem. En stor del i detta har länge varit, och är fortfarande, begränsningar av påverkan från jordbruket. På senare år har hästhagars näringsläckage och bidrag till övergödningen uppmärksammats och flera studier tyder på att det är av avsevärd storlek. Hästnäringen består till betydande del av verksamheter som ligger utanför jordbrukssektorn. Detta bidrar till att hästhållare inte tar del av information på samma sätt som lantbrukare och deras verksamheter regleras inte heller med samma typ av krav. I takt med att hästarna i Sverige ökar, ökar också behovet av att kunskap kring hästhållningens miljöpåverkan, både positiv och negativ, når fram till alla Sveriges hästhållare. I detta arbete har undervisningen av naturbruksgymnasiers hästelever undersökts, både huruvida de lär sig om näringsläckage från hästhagar och om det finns möjligheter till utveckling. Dessa elever är en viktig målgrupp för kunskap om miljömässigt hållbar hästhållning då flera av dem senare kommer att vara aktiva i häststallar runt om i Sverige på olika sätt, som yrkesverksamma eller med stallet och hästar som fritidsintresse. Personer med olika befattningar på några av Sveriges naturbruksgymnasium har i detta arbete svarat på en enkät och en del har blivit intervjuade via telefon. Hästeleverna lär sig till viss del om näringsläckage från hästhagar, men det finns utrymme för utveckling. Det finns konkreta förslag på hur denna utveckling skulle kunna ske och det handlar både om vidareutbildning av personal samt färdigställt material anpassat till eleverna att använda i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)