Vägen till framgång : En studie av Uppsalaidrottens sponsormarknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: En idrottsförenings ekonomi är idag avgörande för hur den sportsliga verksamheten kan bedrivas. Många föreningar måste jobba hårt för att få verksamheten att gå runt. Ett sätt att arbeta på för att få in pengar är att locka företag att sponsra verksamheten. Denna studie ställer upp en hypotes för Uppsalaidrotten om ett linjärt samband mellan föreningarnas synlighet hos publik och i media gentemot deras sponsringsintäkter. Studien undersöker sedan om denna hypotes stämmer genom att studera tre idrottsföreningar valda utefter deras synlighet i media och hos publik samt tre företag som sponsrar Uppsalaidrotten. Den insamlade informationen har analyserats med hjälp av en analysmodell baserat på teorier om sponsring. Detta har gett studien en möjlighet att identifiera sponsringens typ och anledningar till sponsringen samt idrottsföreningars arbetssätt. Studien visar att hypotesen stämmer till viss del; föreningarnas synlighet hos publik och i media är den viktigaste faktorn men inte den enda som påverkar. Idrottsföreningarnas företagsnätverk är också en betydande faktor vilket blir tydligt om man ser till föreningarnas satsningar på företagsnätverken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)