”Man har ju ett litet ansvar själv…” Elevers uppfattningar om att lära sig ta ansvar och ha inflytande i undervisningen i grundskolan

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: I uppsatsen redovisas en undersökning av hur elever uppfattar lärandet då de arbetar med s k ämnesövergripande arbetsområden. Motiv för studien är att få ökad kunskap om relationer mellan undervisning och elevers lärande. Studien är en fallstudie och data insamlades och analyserades med kvalitativ metod. Underlag togs in genom samtal med nio elever i tre olika årskurser (3, 5, 8) i en grundskola. Syftet var att undersöka deras uppfattningar om vad de lär inom ramen för arbetsområden och hur deras uppfattningar och berättelser är kopplade till utvecklingen av ansvar och inflytande i undervisningen. Individuella variationer inom årskurser, progressionen över årskurserna och utfallet analyserades. Litteraturstudierna riktades mot olika forskningsperspektiv på lärandet och forskning om självstyrt lärande. Resultaten visar att eleverna värderade arbetet positivt, det var enligt deras erfarenheter annorlunda än övrig undervisning, de kunde berätta om sitt lärande både som ämneskunskaper och som övergripande förmågor (hur man söker fakta, planerar, arbetar i grupp, självbedömning etc.). Förmågan att arbeta självständigt, ta ökat ansvar, samarbeta och hantera komplexa uppgifter var ett lärande som annan kunskapsutveckling och visade en tydlig progression mellan årskurserna. Eleverna relaterade sig tydligt till lärarnas ledning och didaktiska ansvar. De uttryckte också behov av stöd på grund av att förutsättningarna för att arbeta självständigt varierar mellan individerna. Fortsatt forskning bör riktas mot hur väl arbetssätten fungerar för olika elevgrupper och vilka aspekter på lärande eleverna utvecklar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)