Student bortom campus : En kvalitativ studie baserad på intervjuer med studenter om att distansstudera på universitetsnivå

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Med alltmer digitalisering i samhället ökar distansutbildningarna fort och erbjuds idag på de flesta lärosäten. Allt fler väljer att studera på distans därför handlar denna studie om att undersöka varför man väljer att studera på distans, vilka hinder som distansstudenten kan uppleva och hur lärosätets upplägg upplevs av distansstudenter, då dessa påverkar studentens möjligheter att genomföra och slutföra sina studier på ett bra sätt. Studien utfördes genom semistrukturerade intervjuer med åtta distansstudenter.Studiens resultat visar tydligt att lärosätens upplägg, kommunikation och tillgänglighet är viktigt för framgång, men också att motivation och självdisciplin från studentens sida också spelar stor roll för att kunna genomföra och slutföra studierna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)