Jobbcoachers muntliga relationskompetens - En studie om jobbcoachers beskrivning av mötet med arbetssökande

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: I början av 2000-talet ökade arbetslösheten i Sverige till följd av finanskrisen och ligger idag runt åtta procent. Som ett svar på den ökade arbetslösheten erbjuder Arbetsförmedlingen Stöd och Matchning, en arbetsmarknadspolitisk åtgärd som syftar till att hjälpa arbetssökande komma närmre arbetsmarknaden. Varje arbetssökande tilldelas en personlig jobbcoach som strävar efter att matcha denna mot arbete eller reguljär utbildning. Jobbcoachingen ska innehålla matchning, aktivt arbetssökande och jobbsökarfärdigheter vilket innebär att jobbcoachens uppdrag är att stötta och hjälpa den arbetssökande i dessa delar. Arbetsförmedlingen ställer krav på att jobbcoacher har relevant arbetslivserfarenhet och eftergymnasial utbildning men det råder inga enhetliga kompetenskrav. Mot denna bakgrund väcktes intresse för hur jobbcoacher förstår och beskriver sin yrkesroll i mötet med arbetssökande. Med ett tydligt fokus på mötet har uppmärksamheten riktats mot vilken samtalsförmåga som upplevs central samt hur jobbcoachen upplever sig påverkas i detta möte vilket kom att bli studiens syfte. Problemområdet angreps med hjälp av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. För att besvara frågeställningarna har sju jobbcoacher intervjuats som arbetar i verksamheter som verkar som leverantörer för tjänsten Stöd och Matchning. Resultatet visar att jobbcoachernas möte med deltagaren består av tre inbördes relaterade kvaliteter som tillsammans kan sägas utgöra innebörden i jobbcoachernas muntliga relationskompetens. Dessa benämns som jobbcoachens ansvar, relationsberoende och samtalsstrategi. Jobbcoachens förståelse för sitt eget ansvar och sitt relationsberoende till den arbetssökande påverkar med andra ord samtalets genomförande. I jobbcoachens möte med sökande är dessa kvaliteter alltid närvarande och påverkar på så sätt också kvaliteten i jobbcoachens muntliga relationskompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)