Förändringsarbete i offentlig verksamhet : En kvalitativ studie av medarbetares upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur medarbetare upplevde processen under implementeringen av ett nyligen infört löne- och personalsystem. Författarna till studien har valt en kvalitativ metod för att utforska empirin och ställa den i relation till tidigare forskning. Datainsamlingen skedde i form av intervjuer med sex lönekonsulter. Studien utgår ifrån fyra utvalda teman, hämtade från tidgare forksning vilka är kommunikation, motstånd, stress och delaktighet. I resultatet framhålls det som framträtt under intervjuerna grundat i de utvalda temana. Det visade sig att förändringen innebar mycket stress och en hög arbetsbelastning. Tidsbrist, kommunikationsbrist och kunskapsbrist framträdde också som tre huvudsakliga faktorer. Dessutom visar resultatet att förändringsprocessen är påverkad av de lagar och regler som styr organisationen. Studien avslutas med en sammanfattning av det som framträtt i resultatet och diskussionen. Ledningen bör finna strategier för att kommunicera förändringen till medarbetarna. Ledningen bör också se förändringen som en möjlighet istället för ett krav för att främja lärandet och motivera medarbetarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)