Organisatoriskt främjande av idégenerering och kreativitet

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Amanda FagerstrÖm; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagens snabbförendeliga samhälle ställer stora krav på företagens innovationsförmåga som är nödvändig för att hålla sig fortsatt konkurrensstark på marknaden.   Denna rapport kommer att undersöka det inledande steget, idégenerering och idéhantering, i den innovativa produktutvecklingsprocessen med huvudsyftet att klargöra vilka metoder och verktyg som finns för att skapa ett innovativt och kreativt klimat inom organisationen. Rapporten har också som avsikt att undersöka om det finns några skillnader mellan företagsstorlekar och branscher inom det valda området.   Studien baseras på en litteraturstudie samt på en kvalitativ empirisk studie med responderande företag inom tillverkningsindustrin. Totalt har åtta företag deltagit i studien. Materialet har därefter analyserats och jämförts för att kunna ta fram slutsatser och rekommendationer till de berörda företagen.   Arbetet har utförts både i grupp om fyra personer för att få fram så mycket material som möjligt samt individuellt. Delarna inledning, teori och metod togs fram tillsammans av gruppen, därefter ansvarade varje person för två företagsintervjuer som sedan bearbetades i empiri, analys samt slutsats. Det gjordes även en gemensam analys och slutsats.   Av rapporten framgick det att det finns en medvetenhet hos de responderande företagen om vikten av idégenerering. Både sättet de valt att organisera sig samt de metoder och verktyg som används i deras idéskapande arbete kändes, på många punkter, igen från litterära underlaget. Analysen visade även att stora bolag tenderar ha en större varians inom organisationen till skillnad från de mindre verksamheterna, där det idégenererande arbetet ses mer konsekvent.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)