Den bilfria staden - Strategier för hållbar mobilitet i Oslo och Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Sammanfattning: Denna uppsats har som syfte att undersöka hållbar mobilitet i städer, i synnerhet bilfria zoner. Vår referenspunkt under arbetet har varit Oslo, då Oslo redan har färdiga planer på att införa bilfria zoner i sin innerstad. Denna fallstudie av Oslo har sedan jämförts med en fallstudie av Göteborg, där studien har fokuserat på Göteborgs strategier för hållbar mobilitet. De frågeställningar vi utgått från är följande:  Vilka strategier för hållbar urban mobilitet används i Oslo respektive Göteborg?  Vad är motiven för en bilfri zon i Oslo ur ett hållbarhetsperspektiv?  Hur ser förutsättningarna ut för en bilfri zon i Göteborgs innerstad och är det ett mål för Göteborg?  Hur resonerar planerare kring mobility management och den fysiska utformningen av staden i Göteborg? Vi har i vår uppsats redogjort för de olika städernas hållbarhetsstrategier och tankar kring bilfria zoner. Teorin har utgått från centrala kulturgeografiska begrepp som till exempel bilfria zoner, mobilitet, mobility management och förtätning. Vårt resultat kretsar till stor del kring de olika strategierna för hållbar mobilitet som finns, såsom minskad bilanvändning och ökad cyklism och kollektivtrafik. Vi tar upp olika aspekter när det kommer till de olika städernas förutsättningar för bilfria zoner, såsom sociala, ekologiska och politiska förutsättningar och hur de har påverkat de olika städernas riktning när det kommer till val av strategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)