Han är en långsam läsare: Diskursanalys av en gymnasieskolas åtgärdsprogram.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Frida Söffing; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Åtgärdsprogram som medel för att konstruera elever i behov av särskilt stöd har undersökts med fokus på framförallt grundskoleelever. Undersökningar av konstruktioner av gymnasieeleven i behov av särskilt stöd bedömdes däremot eftersatt. Syftet med föreliggande studie var att synliggöra och analysera åtgärdsprogram som konstruerar gymnasieelever i behov av särskilt stöd med avseende att identifiera vilka diskurser som framkommer och hur elever på yrkes- respektive högskoleförberedande program positioneras. Syftet var också att undersöka behovstolkningar i åtgärdsprogrammen.Teori: Uppsatsen intog en socialkonstruktionistisk ansats, med fokus på att språk skapar representationer av verkligheten samtidigt som representationerna bidrar till att skapa verkligheten. Laclau och Mouffes diskursteori bidrog med analytiska redskap för att identifiera diskurser och subjektspositioner. Diskurs sågs som ett bestämt sätt att tala om och förstå världen. Subjektspositionerna innebar förväntningar på eleven vilka analyserades utifrån föreställningar om normalitet. Diskursteorin riktade fokus mot förgivettaganden i åtgärdsprogrammen. Frasers behovstolkningsteori användes för att rikta fokus mot just behov i åtgärdsprogrammen.Metod: Undersökningsmaterialet bestod av 37 åtgärdsprogram beslutade efter reformen om stödinsatser år 2014, vilka var fördelade mellan både yrkes- och högskoleförberedande program. Urvalet utgjordes av tillgänglighetsurval med fokus på en gymnasieskola. En kausalitetskedja användes för att sortera materialet inför analysarbetet och sedan placerades utsagor från åtgärdsprogrammen i en tankekarta för att identifiera diskurser och subjektspositioner. Frasers behovstolkningsteori i form av JAT-modellen användes för att analysera hur och av vem gymnasieelevernas behov tolkades.Resultat: Resultatet visade att diskurserna om funktionsnedsättningar, frånvaro, kunskapsluckor samt tid i Sverige artikulerades i åtgärdsprogrammen. Diskurserna samverkade m

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)