MEDIERNAS RÄVSAX - en studie av bilden av konsumtion i några svenska livsstilsmagasin

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Johanna Svantesson; [2017-10-10]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitet Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 37 Antal ord: 16 104 Nyckelord: Livsstilsmagasin, konsumtion, framingteori, innehållsanalys Syfte: Att undersöka hur konsumtion framställs i svenska livsstilsmagasin med avseende på hur mycket konsumtion behandlas, hur bilden av den ser ut och vilken roll den spelar i magasinen. Teori: Framing, teorier om livsstilsjournalistik och representation, Burkes poetiska kategorier Metod: Kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys Material: Sju svenska livsstilsmagasin publicerade under 2016 och 2017 Resultat: Mediebilden av konsumtion i magasinen präglas av variation och ambivalens, både avseende utrymme, huruvida konsumtion behandlas som ett problem, och vilka konsekvenserna är. För det undersökta materialet gäller att magasinen i stor utsträckning föreslår konsumtion som lösningen på många olika typer av problem, och att konsumtionens problem har sin lösning i konsumtion av andra varor. Individen antyds kunna lösa en stor del av problemen genom individuella val, medan orsaken till problemen ofta är ospecificerade. Konsumtion resulterar enligt mediebilden i positiva känslor kopplade till lycka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)