Socialtjänsten i media – en diskursanalys

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Vårt syfte har varit att granska vilken bild två svenska tidningar förmedlar av socialtjänsten i sina ledarsektioner åren 2002-2011. Vi har undersökt vilka diskurser kring synsättet på socialtjänsten som går att urskilja i ledarna och hur dessa kan tänkas påverka människors syn på socialtjänsten. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsansats i form av Faircloughs kritiska diskursanalys. Vår empiri består av 33 stycken ledare från Aftonbladet.se och DN.se där socialtjänst nämns i något sammanhang. I vår analys av resultaten av vi använt oss av två teorier: socialkonstruktionism samt kritisk diskursanalys. Av resultatet framkom det att fyra olika diskurser kan utläsas i ledarna: samverkansdiskursen, ekonomidiskursen, utbildningsdiskursen och ansvarsdiskursen. Dessa kan alla antas påverka människors syn på socialtjänsten men det är den diskurs som får störst utrymme i ledarna som påverkar människor mest, i detta fall ansvarsdiskursen. Det framkom även att när man ska svara på frågan hur diskurser kan tänkas påverka kan man, med hjälp av de valda teorierna, endast spekulera kring olika scenarion och en klar slutsats kring frågan är svår, om inte omöjlig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)