Musik och Natur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studien undersöker hur studenter inom det naturvetenskapliga programmet på Lars Erik Larsson-gymnasiet (LEL) förhåller sig till musikämnet. LEL är en gymnasieskola i Lund som erbjuder naturvetenskapligt program med musikfördjupning. Syftet med studien är att undersöka elevernas syn på musikämnets funktion och hur deras synsätt kan kopplas till social bakgrund och fostran. Det teoretiska ramverket för att undersöka fostran, attityder och social bakgrund vilar på Pierre Bourdieus teorier om kulturellt kapital, habitus och fält. I studien undersöks också hur eleverna värderar olika musikgenrer. Undersökningen har genomförts i form av kvalitativa intervjuer med två före detta och fyra nuvarande studenter på skolan. I resultatet beskrivs hur eleverna ofta har höga studieambitioner, att de kommer från hem med hög utbildningsnivå och hur de värderar den klassiska musiken högt. De flesta av informanterna planerar inte vidare studier i musik. De beskriver musikutövandets funktion som komplementär och hur dess främsta roll är att skapa välbefinnande och variation i studietillvaron. I diskussionen förs ett resonemang om hur färdigheter i t.ex. klassisk musik kan betraktas som ett kulturellt kapital men också hur detta kapital kan värderas olika beroende på sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)