Förskolans fysiska miljö : rummens utformning och användning
Sammanfattning: Denna studie handlar om den fysiska miljön i två förskolor, hur rummen är utformade, hur olika flöden ser ut i dessa rum samt vad barnen gör när de befinner sig i de olika rummen. Vårt syfte med studien var att undersöka relationen mellan den fysiska miljön och barns rörelser samt aktiviteter i den fria leken. Vi har använt oss av observation som metod och följt barnen i deras fria lek och hur de rör sig i och mellan rummen. Studien består av två delstudier där den ena undersökte de två förskolornas utformning och flöden och den andra undersökte barns aktiviteter i de olika rummen. Vi fann att de båda förskolorna har ett varsitt rum som fungerar som en central punkt i förskolan, både för barn och vuxna. Vi fann också att de båda förskolorna har delat in större rum i mindre vrår genom att dela av med hjälp av hyllor och annat möblemang. Vad gäller barnens lek kom vi fram till att barnen anpassar leken till rummens utformning och lekmaterial. Det framgick även att barn vistas i de rum där lekmaterialet fanns.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)