Enklare sjukvårdsrådgivning med mobil app : designförslag och utvärdering

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: Zeinab Jaber; [2014]

Nyckelord: Sjukvårdsrådgivning; e-hälsa e-health;

Sammanfattning: Det finns olika valmöjligheter för att söka sjukvårdsrådgivning, bland annat att ringa in till vårdgivare eller att söka information om olika symptom via internet. Det vanligaste alternativet människor idag använder för sjukvårdsrådgivning är via telefon, främst genom att kontakta 1177. Dock saknas det ett lättåtkomligt alternativ via mobil teknik. Denna studie tjänar att undersöka vad för behov och möjligheter det finns för en sjukvårdsrådgivningsapplikation. Vidare tjänar studien att undersöka vilka ytterliga funktioner en sådan tjänst ska inneha. Baserat på om det finns ett behov och vilka funktioner bör existera, tjänar studien att utveckla en mobil applikation vilket möter behoven och kraven. I studien visar resultatet att det finns ett behov för ytterligare ett alternativ för sjukvårdsrådgivning. Behoven kan uppnås genom utveckling av en mobil applikation. Vidare visar resultatet vilka funktioner ansågs nödvändiga av de tilltänkta användarna. Designprocessen utgår från en målinriktad designmetod och där applikationen utformas efter viktiga designprinciper för beteendeförändrande system. Studien har även en avgränsad målgrupp vilket fungerar som de primära användarna. De primära användarna fungerar såsom det främsta verktyget för designutvecklingen och har använts för datainsamling via intervjuer och testsessioner. Baserat på resultaten kunde en prototyp designas och utvecklas samt utvärderas. Detta ledde till en slutgiltig design av produkten vilket nådde upp till användarnas behov och förväntningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)