Arkivpedagogik - arkivvetenskap : en analys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Historiska institutionen

Författare: Annika Bergsland; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker arkivpedagogikens roll inom arkivvetenskapen. Genom närläsning av flera olika typer av källor såsom en lärobok i arkivvetenskap, nationella och internationella artiklar, riksdagens styrdokument, Riksarkivets processbeskrivningar och metodböcker i arkivpedagogik samt ett nedslag på Arkivveckan 2013 undersöks begreppet. Genom frågor ställda till fem kursansvariga lärare för arkivvetenskap vid utbildningar i Sverige undersöker jag hur undervisning i arkivvetenskap bedrivs på olika lärosäten. Resultaten visar att begreppet arkivpedagogik är flyktigt definierat och kan innebära två olika saker. Först verksamhet som riktar sig mot skolan och sekundärt all utåtriktad verksamhet vid arkiv inklusive den mot skolan. Resultaten visar också att arkivpedagogik är en del av arkivvetenskapen, men att det är främst den praktiska delen av ämnet som synliggörs, inte den teoretiska. Det finns en överensstämmelse mellan alla källor och respondenter som innebär att arkivpedagogik som begrepp, på grund av otydligheten, är problematiskt att använda. Andra begrepp som används allt mer är arkiv och lärande, tillgänglighet, förmedling och tillhandahållande. Inte heller dessa är definierade. Arkivpedagogikens roll inom arkiv tycks öka men det är en eftersläpning vad gäller utbildningarnas fokus vad gäller undervisning i ämnet. Nyckelord: Arkivpedagogik, arkivvetenskap, tillgänglighet, förmedling, tillhandahållande, arkiv och lärande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)