Pedagogik, Kollaboration och Tekniktre främjande faktorer inom distansutbildning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Under senare tid har distansutbildning varit föremål för forskning vid flera utbildningsinstitut. Idén med distansutbildningar är att kunna erbjuda en utbildningsform som är till sin karaktär flexibel i avseende på tid och rum.Denna nya utbildningsform har ofta stött på problem som exempelvis studentavhopp och låg grad av engagemang och prestation bland studenterna. Orsakerna kan grundas i omdefinieringen av de olika medverkande aktörers roller inom distansutbildning. Det överordnade syftet med föreliggande arbete är att kartlägga vilka element som medverkar och vilka faktorer som har störst inverkan på lärandet när utbildningar förläggs på distans. Vår undersökning baseras på intervjuer med studenter, lärare och utbildnings ansvariga och även analys av ett antal olika kurspaket som erbjuds på distans. Resultat av denna undersökning pekar på flera olika faktorer som är avgörande för en framgångsrik distansutbildning. Vidare visar undersökningen hur dessa faktorer bör tas till vara på och appliceras i en utbildningssituation. Undersökningen visar att det är viktigt att ta hänsyn till pedagogiska, kollaborativa och tekniska aspekter inom distansstudier för att lyckas skapa en studiesituation för de studerande som liknas den på Campus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)