Modersmålet - En självklar del av undervisningen? : En kvalitativ studie kring inkludering av elevers modersmål i den dagliga undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Sara Helgesson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:   Flerspråkighet blir allt mer en norm i dagens samhälle och minst en femtedel av alla elever i skolan har nu ett annat modersmål än svenska. Trots detta är det inte en självklarhet att dessa språk inkluderas i elevernas undervisning, även om aktuell forskning visar de många fördelar som finns med ett starkt modersmål. Detta arbete syftar till att explorativt illustrera olika förhållningssätt hos lärare till modersmålsundervisning. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och bygger på semistrukturerade intervjuer som sedan analyserats för att få fram det resultat som presenteras. Resultatet visar att samtliga intervjuade lärare har en positiv inställning till modersmål och anser det viktigt att eleverna undervisas i det. Flera konkreta exempel lyfts fram som visar hur lärarna väljer att arbeta med dessa språk i klassrummet, men även flera svårigheter kring arbetet med modersmål. Arbetet med flerspråkiga elever till viss del skiljer även mellan flerspråkiga och icke flerspråkiga skolor, vilket kan bero på att modersmålen ses som en mer naturlig del av de förstnämnda skolorna. Slutsatsen blir därför att mer kunskap behövs kring vikten av att flerspråkiga elever undervisas på både första- och andraspråket, vilket belyser vikten av att ämnet svenska som andraspråk bör ha en större del i landets lärarutbildningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)