Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. Med anledning av detta har en halvstrukturerad livsvärldsintervju använts för att ta reda på hur lärarnas kunskapssyn, erfarenhet samt ämneskunskap påverkar deras sätt att arbeta med fältstudier. Vidare undersöks varför lärarna arbetar med fältstudier, vad lärarna anser vara viktigt att beakta vid genomförandet av fältstudier samt vad de tror att man kan uppnå med fältstudier som man inte kan uppnå med undervisning i klassrumsmiljö. Av resultatet framgår att lärarna huvudsakligen arbetar med fältstudier som ett komplement till ordinarie klassrumsundervisning i syfte att stimulera elevernas sinnesupplevelser. Lärarna uttrycker att fältstudier är tidskrävande och ställer höga krav på planering och uppföljning vilket gör att fältstudier ibland prioriteras bort för ordinarie klassrumsundervisning. I resultatet framgår även att erfarenhet tycks vara av större betydelse än ämneskunskap när det kommer till lärarnas självskattning av deras förmåga att bedriva fältstudier. Studien visar att lärare med mer erfarenhet av att bedriva fältstudier tenderar att värdera vikten av att bedriva fältstudier högre jämfört med lärare de lärare som har mindre erfarenhet av undervisningsformen. Lärarna i studien menar att fältstudiers växelverkan gör att såväl kognitiva som affektiva färdigheter gynnas vilket lärarna anser vara extra viktigt i biologiämnet som annars är svårt att göra intressant enligt lärarna. Studiens didaktiska implikationer är att fältstudier är tidskrävande men ändå bör ses som en viktig kompletterande undervisningsform i biologiämnet på mellanstadiet. Lärarna i studien poängterar vikten av att planera och följa upp fältstudier då det annars riskerar att enbart bli en rolig aktivitet, snarare än en undervisningsform som leder till inlärning. En metodik som anses extra lyckosam är att börja med småskaliga fältstudier för att sedermera göra dem mer omfattande. På så sätt menar lärarna att det går att praktisera fältstudier mer frekvent utan att riskera en kvalitativ försämring av undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)