Purchasing is more than buying eller hur E-inköpet påverkar företagets inköpsfunktion med fokus på interna inköpsaktiviteter : En fallstudie på AstraZeneca

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Intresset för elektroniska inköp där den ekonomiska nyttan är lätt att kvantifiera är stort. E-inköp erbjuder många nya innovativa lösningar som driver utvecklingen av inköpsstrategier och inköpsprocesser framåt. Detta leder i sin tur att E-inköpet anses som en viktig påverkande faktor vad gäller både de interna och de externa processer som innefattas i inköpsfunktionen. Förändringar som implementering av E-inköpet innebär kan resultera i både positiva och negativa effekter. De positiva effekterna dominerar, då fler företag väljer att implementera E-inköp, dock gäller effekterna hela företaget och hela inköpsfunktionen i synnerlighet. Att bryta ner inköpsfunktionens helhet för att se hur dess varje enskild del påverkas av införandet av E-inköp kan därför ge en mer tydlig bild av de positiva effekternas vikt. Studien fokuserar därmed på de interna inköpsaktiviteterna och besvarar om dessa påverkas i mest positiv bemärkelse av E-inköp. För att besvara denna fråga har studien gjorts i syfte att upptäcka förändringar i interna inköpsaktiviteter som skett vid införande av ett nytt inköpssystem baserat på E-inköp, vid avdelningen Engineering & Support (E&S) på AstraZeneca. Undersökningen tillämpar en deduktiv forskningsansats och bygger på ett kvalitativt angreppssätt. Den består av en fallstudie i form av tre personliga intervjuer, där respondenterna beskriver hur just de påverkats av införandet av det nya elektroniska inköpssystemet, fakta har dessutom hämtats ifrån litteratur- och dokumentstudier. Studien resulterade i att förändringar, som var en följd av implementeringen av ett nytt inköpssystem, kunde konstateras. Respondenterna fokuserade tydligt på de förändringar som var av vikt för just dem, och dessa visade sig för det mesta ha en positiv karaktär, men även flera klara förändringar av negativ karaktär framkom. Dessutom upptäcktes ett tydligt samband mellan tiden som gått sedan implementeringen gjordes och uppfattningen av förändringarnas effekt. Under diskussionen kom det fram en viktig aspekt om att E-inköpet inte bara förändrar arbetsrutiner och arbetsprocesser utan även har en stor påverkan för de mänskliga kontakterna inom företaget. Därför tycker vi att det är viktigt för företag att inse att ”purchasing is more than buying” det vill säga att lägga stor uppmärksamhet även på de mänskliga kontakternas betydelse i förändringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)