Drivande faktorer för att gå från ett klient- till webbaserat system : En explorativ fler-fallstudie på fyra IS-utvecklande företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats har genomförts mot fyra IS-utvecklande företag i Växjö, Sverige. Forskarna har utifrån egna erfarenheter på praktik- och arbetsplatser upplevt att övergången från ett klient- till webbaserat system diskuteras mycket på IS-utvecklande företag och att valet inte är självklart. Tidigare forskning är främst gjord om hur en övergång från ett klient- till webbaserat system kan göras på ett framgångsrikt sätt samt om viktiga aspekter att ha i åtanke ur ett kundperspektiv vid övergången. Syftet med studien var att undersöka och beskriva vilka de drivande faktorerna är för att gå från ett klient- till webbaserat system ur de IS-utvecklande företagens perspektiv. För att besvara frågeställningen togs en konceptuell modell fram som bygger på områdena affärsstrategi, systemunderhåll och krav. Studien har genomförts med en deduktiv inriktning då den konceptuella modellen och intervjumallen är baserade på tidigare forskning och teori. Kvalitativ data samlades in genom fyra intervjuer för att få en djupare förståelse om de drivande faktorerna för att gå från ett klient- till webbaserat system hos IS-utvecklande företagen. Den insamlade datan har sedan jämförts, analyserats och diskuterats i förhållande till teorin. Resultatet av studien visar att informanterna anser att tillgängligheten och plattformsoberoendet med ett webbaserat system är de mest drivande faktorerna, vilka grundar sig i både interna strategiska krav och externa kundkrav. De interna strategiska besluten bygger på att framtidssäkra systemet för framtida kundkrav. Studien visar också de kostnadsbesparingar och enklare distribuering, som ett webbaserat system innebär, är viktiga drivande faktor för informanterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)