Jag vill bli som.. : En netnografisk studie om ungdomars användning av sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Alexandra ”Kissie” Nilsson driver en av Sveriges främsta mode/livsstils blogg. Hon är omtalad runt om i landet för sina extrema bantningsmetoder och för sina skönhetsingrepp. Syftet med vår uppsats är att förklara hur betydande sociala medier är för ungdomars identitetsskapande och hur en frontfigur influerar dem. För att kunna besvara vårt syfte och våra frågeställningar som är; Hur använder sig ungdomar av sociala medierna, idag? Varför väljer läsarna att följa Kissies blogg? Hur ska den livsstil som representeras av Kissie tolkas? Vi valt att genomföra en netnografisk inspirerad studie och även kvalitativa semistrukturerade intervjuer för att kunna besvara frågeställningarna. Vi har även tagit del utav forskning med olika infallsvinklar kring ämnet samt begrepp som ligger i grund för uppsatsen. Vårt begreppsliga ramverk är, identitet(Stier, 2003), representationer(Hall, 2013) och sociala medier(Thompsons, 2001). Vi har med hjälp utav dessa begrepp besvarat vår angivna frågeställning. Resultatet visade att ungdomar använder sociala medier för att hämta inspiration gällande mode, skönhet och även hennes livsstil. Det visade även att ungdomar har en positiv attityd gentemot Kissies livsstil och själva skulle vilja leva likadant.  Nyckelord: Blogg, Sociala medier, Livsstil, Kropp och Hälsa, Skönhet, Identitet 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)