Lågfrekvent trafikbuller : Mätning och modellering i flerfamiljsbostäder med diskussion om rådande riktlinjer för trafikbuller

Detta är en Master-uppsats från KTH/MWL Marcus Wallenberg Laboratoriet

Sammanfattning: Under våren 2015 och hösten 2014 har en mängd trafikmätningar, fasadreduktionsmätningar och modellering gjorts av trafik och byggnader i Stockholms stad. Syftet med mätningarna har varit att undersöka trafikbullersituationen som har varit en del av många debatter senaste åren. Mätningarna och modelleringen har snabbt visat en bild av hur problem uppstår i bostäder på grund av lågfrekvent buller som skapas av långsamtgående trafik. Allteftersom arbetet fortskritt har det blivit tydligare att just lågfrekvent buller bör beaktas i större grad än vad det gör idag vid stadsplanering, projektering av, och besiktning av byggnader. Detta arbete presenterar och diskuterar problematik kring regelverk om trafikbuller i Stockholm där hastighetsbegränsning är maximalt 50 km/h. Problematiken är kopplad till det lågfrekventa buller som många utsätts för i sina hem och avsaknaden av riktlinjer som behandlar det. Genom att presentera och diskutera dagens byggnormer, riktvärden, krav och skrivelser som behandlar trafikbuller samt ställa dessa mot mätdata och modellering av typfasader som uppförts senaste århundradet ges en tydlig bild av problematiken som uppstår med lågfrekvent trafikbuller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)