Härligt jobbat! : feedback inom ämnet Idrott och Hälsa utifrån ett lärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Anna Olsson; [2014]

Nyckelord: Feedback; skola; idrott;

Sammanfattning:

Sammanfattning

Syfte

Syftet var att undersöka hur idrottslärare vid ett riksidrottsgymnasium i Sverige använder sig av feedback i sin undervisning, vilken form av feedback de använder sig av och vilken funktion feedbacken har.

Frågeställningar

Frågeställningarna var: 

  • Hur används feedback inom idrottsundervisningen?

  • Vilken form av feedback används?

Metod

Jag valde att göra en kvalitativ studie för att undersöka feedback mer djupgående utifrån ett lärarperspektiv och med hjälp av strukturerade observationer studerade jag två lärare vid sex olika tillfällen, tre lektioner per idrottslärare.

Resultat

Resultaten visade att feedback i form av beröm var den mest förekommande feedbacken. Av observationerna framgår det att Lärare A använder sig först och främst av feedback i form av beröm. Lärare A använde sig mestadels av beröm som bra, bra jobbat, vad grym du är, härligt jobbat och applåder. Lärare A ger även korrigerande feedback på teknik men också på oönskat beteende relativt ofta jämfört med Lärare B. 82 procent av Lärare B:s feedback är beröm till eleverna för att motivera och uppmuntra en fortsatt progression i deras lärande. Lärare B använder också beröm som redskap för att kommunicera med eleverna. Resultaten visar att de två observerade idrottslärarna använder sig till största delen av beröm som redskap för kommunikation genom att först visa under genomgången i början av lektionerna hur övningarna ska utföras och sedan berömma när eleverna gör rätt.

Slutsats

Slutsatsen är att de två observerade idrottslärarna använde sig till största del av feedback i form av beröm och detta stämde överens med mina förutfattade meningar om hur idrottslärare arbetar med beröm. Beröm är ett tacksamt verktyg för idrottslärarna för att motivera eleverna att komma tillbaka till lektionerna. Ett problem som bidrar till den korta feedbacken kan vara tidsbristen i en idrottshall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)