”Digitala verktyg. Fyra lärares resonemang kring användandet av digitala verktyg i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter.”

Detta är en Magister-uppsats från

Författare: Karin Forsblad; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare, med undervisning för yngre åldrar, använder samt resonerar om sin kompetens i arbetet med digitala verktyg. Syftet är också att undersöka hur lärarna resonerar kring elevernas lärande, med hjälp av digitala verktyg, i sin undervisning med elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats där fyra kvalitativa intervjuer har genomförts med lärare i förskoleklass och i årskurs ett. Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen och det sociala samspelet är avgörande för individens utveckling, Säljö(2014). Informanterna anser att de digitala verktygen skapar drivkraft och motivation till att läsa och skriva. Elever i läs- och skrivsvårigheter upplevs mer engagerade och intresserade av skolarbetet när de digitala verktygen används. Lusten att lära blir mer påtaglig och självförtroende stärks. Informanterna uppger att flera elever, i läs- och skrivsvårigheter, uppvisar en stolthet och glädje när de märker att de klarar av att skriva en text med hjälp av digitala verktyg. Det mest använda verktyget för att stödja elever i läs - och skrivsvårigheter är appar på läs/pekplattor (iPad), och talsyntes kopplad till dator eller läs/pekplatta. Framförallt Appen Skolstil har möjliggjort flera elevers skrivande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)