Crowdfunding : flera nyanser av engagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie behandlar ämnet Internetbaserad crowdfunding, enfinansieringsmetod där ett stort antal människor ger en liten summa pengar vardera till ettprojekt via en crowdfundingplattform på Internet. Studiens fokus är engagemang: vad somskapar engagemang för crowdfunding och vad som kan stärka engagemanget. Studienundersöker också om enbart kommunikation via Internet är tillräckligt för att skapa stortengagemang för crowdfunding. Syftet med studien är att bidra till kunskapsutvecklingen inomforskningsområdet crowdfunding så att skapare av crowdfundingkampanjer, i utvecklandet avsina kampanjer, kan öka engagemanget hos de personer som stöttar eller funderar på att stöttaen crowdfundingkampanj. De problemformuleringar som ska bidra till att nå upp till syftet ärföljande: varför engagerar sig människor i crowdfunding? Hur kan interaktionen mellanstöttare och kampanjskapare förbättras? Hur kan ansikte-mot-ansikte-kommunikation, genomevent, öka engagemanget för crowdfundingkampanjer? För att besvara studiensproblemformuleringar och därmed nå upp till syftet genomfördes semistrukturerade intervjuermed sju personer som stöttat crowdfundingkampanjer. Resultatet av undersökningen visar attdet finns flera motiv till varför människor engagerar sig i crowdfundingkampanjer. De motivsom representerades av flest respondenter var att hjälpa en vän och viljan att ett projekt skafinnas. Andra motiv som delades av flera respondenter var att stötta kampanjer där förtroendeoch tillit finns till kampanjskaparna, för att få belöningar för sitt engagemang, för att bli en delav gemenskapen och för att idén med crowdfunding gillas. Undersökningens resultat visaräven tre förbättringsmöjligheter i interaktionen mellan kampanjskapare och stöttare: 1) mervarierande statusuppdateringar på kampanjsidan på crowdfundingplattformen med fokus påannat än enbart det finansiella, 2) mer uppdateringar även efter kampanjens slut och 3) attkampanjskapare bör visa upp sina projekt i en livestream. Studiens resultat visar också attansikte-mot-ansikte-kommunikation, genom event, kan öka engagemanget förcrowdfundingkampanjer. Detta då stöttare får möta personerna bakomcrowdfundingkampanjen samt får se resultatet av kampanjen de stöttat på riktigt, inte enbartvia Internet. I studiens anges hur skapare av crowdfundingkampanjer praktiskt kan tillämpadenna studies resultat för att öka engagemanget hos stöttare samt potentiella stöttare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)