Betydelsen av kulturella skillnader vid IT-outsourcing från Sverige till Indien

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Sammanfattning: Det blir allt vanligare att västerländska företag försöker finna utvecklingsmöjligheter för sin verksamhet med hjälp av andra företag utanför de nationella gränserna. Detta innebär att globalt samarbete blir allt vanligare för att införa ny kompetens och teknik till verksamheten. Den ökande efterfrågan på teknikutveckling gör Indien till ett attraktivt val. Landets ingenjörer har en bred kunskap och skapar möjligheter för företag att få större perspektiv och en god kunskapsöverföring. I ett outsourcing samarbete möter företaget skillnader i kultur, kommunikation och organisation. För att möjliggöra ett lyckat resultat med det internationella samarbetet, kommer det att medföra förändringar och utmaningar för företaget. Att lägga ut funktioner av sin verksamhet till ett avlägset land som skiljer sig i språk, kultur och synsätt kräver mycket engagemang samt en god kommunikation för en bra samverkan mellan de parter som ingår i outsourcingprocessen. Vi har undersökt de kulturella skillnadernas betydelse och vilka kommunikativa utmaningar företag kan komma att möta när de väljer att outsourca IT-funktioner till Indien. I den teoretiska delen har vi lyft fram vad tidigare forskning säger om outsourcing till Indien, samt de aspekter som är av betydelse i denna samarbetsform. I den empiriska delen har vi undersökt hur ett indiskt IT-leverantörsföretag samt externa personer med kunskap inom ämnesområdet ser på outsourcing till Indien samt vilken betydelse de anser att kultur, kommunikation, ledarskap och kunskapsöverföring har i dessa sammanhang. Analysen sammankopplar det empiriska materialet med teori för att se ett samband mellan de betydande faktorerna och dess för- och nackdelar. I ett tidigt stadie i utvecklingsprojektet bör kommunikation mellan parterna vara god och arbetsbeskrivning vara preciserad för att tjänsten skall utvecklas på önskat vis. Andra faktorer som anses avgörande i en outsourcingprocess är kunskap i ledarskap och kulturella skillnader, dessa faktorer möjliggör för företag som väljer att outsourca att resurser samt kompetens utnyttjas effektivt. Slutsatsen visar att IT-outsourcing till Indien kräver förberedelser och kunskap redan innan man går in i samarbetet. Genom att lägga vikt på kulturella skillnader kan företag åstadkomma en lönsamhet samt skapa en god och långsiktig relation mellan parterna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)